Ako si vybrať výživového poradcu ?

Spomínam si, ako pred vyše 2 rokmi, keď som sa rozhodoval, či sa budem tomuto projektu a výživovému poradenstvu venovať naplno, odznela v jednom rozhovore s priateľom, istá informácia ktorá ma presvedčila, že to musím urobiť. Osobne som poznal niekoľko ľudí, ktorý sa stravovaniu venovali, a pri ich 20, či 30 ročných skúsenostiach z tradičnej čínskej medicíny, alebo ayurvédy, som mal pocit, že toho neviem dosť.

V rozhovore s jedným mojím priateľom mi ale na túto moju obavu povedal nasledovné: „Prosím ťa, poznám ľudí čo sa tvária ako poradcovia a pritom celé čo urobia je, že pošlú to isté PDF s jedálničkom každému klientovi a vypýtajú si za to 50 €“. Priznám sa, v prvom momente ma to šokovalo, ale na druhej strane ma to uistilo, že dokážem ľuďom ponúknuť viac. Preto sa dnes pozrieme na to, ako si vybrať vhodného poradcu pre vás.

Poraď si sám

Ja som ten kto pozná mňa najlepšie, má najlepší prehľad o tom čo a ako robím, a tiež najväčšiu moc to zmeniť a ovplyvniť. Preto ak je to možné, si informácie snažím získať sám, a dnes je ich dostupné naozaj kvantum. To v čom sa teda vyznám najlepšie je môj život, moje potreby a moje nastavenie a preferencie.

To v čom sa už vyznať nemusím, je povedzme to ako funguje moje telo, aké mu vládnu zákonitosti a princípy. Ak si teda neviem rady sám, je čas sa poradiť s niekým iným. V nasledujúcich odstavcoch vám teda ponúknem môj pohľad na to, čo by mal človek, ktorý vám chce radiť vedieť ponúknuť, aby ste naozaj dosiahli zlepšenie, a nenaleteli niekomu.

Makronutrienty

Mnoho ľudí vníma oblasť výživy iba ako niečo, čo by sa malo riešiť ak chceme schudnúť, alebo nabrať svalovú hmotu ale inak sa nás to netýka. Samozrejme tento trend posledné roky je trochu na ústupe a ľudia si uvedomujú aj širšie súvislosti. Vyvážené nastavenie stravy z hľadiska správneho príjmu bielkovín, tukov a sachridov je nepochybne základ.

Nekonečné počítanie kalórií ale určite nie je alfa a omega, ale teda na začiatok približné hodnoty, aké by ste mali denne prijať na základe vašej konštitúcie, miery fyzickej aktivity a aktuálnych cieľov by mal pre vás poradca vedieť stanoviť. Ak ani tu pre vás nevie priniesť riešenie šité na mieru, zamyslite sa či je to teda vhodný kandidát na vašu dôveru.

Načasovanie

Ak teda vieme aspoň približne a čo a koľko, ostáva otázka kedy. Výhodou takzvaných jedálníčkov je to, že sledujú aj istú časovú štruktúru v zmysle raňajky, obed, večera. Ak sa zameriavate momentálne na cvičenie, určite by vám nemali chýbať informácie o tom, kedy telo dokáže jednotlivé zložky spracovať efektívne.

Hoci viete, že potrebujete v daný deň určité množstvo bielkovín, nie je jedno či si ich dáte ráno, pred, počas, tesne po cvičení alebo až o dve hodiny. Aj mimo cvičebný program by informácia o približnom čase trávenia a spracovania daného jedla, a podmienok jeho efektívneho využitia nemala chýbať.

Hlbšie vzťahy

Výživa je veľmi dôležitou súčasťou nášho života a má naň komplexný vplyv. Len ťažko ju teda môžeme oddeliť od zvyšku nášho života ako samostatnú oblasť. Preto by ste mali dôverovať človeku ktorý pozná hlbšie vzťahy rôznych aspektov. Pozná vzťahy medzi orgánovými sústavami, potrebami jednotlivých orgánov, vie určiť príčinu zdravotných problémov do hĺbky, a teda čo sa istým spôsobom medicínskeho hľadiska týka, ale trochu rozumie aj psychológii, a vie sa dostať až možno psychosomatike.

Na človeka musíme nahliadať, ak to chceme zredukovať, minimálne na akýsi systém. Previazanosť našej hormonálnej sústavy a emócií v značnej miere určuje chronické ochorenia. Strava je teda len jedna zo zložiek v procese liečenia, alebo optimalizácie stavu ak sme zdraví. Musí teda vhodne dopĺňať to, ako postupujeme na iných úrovniach.

Zároveň je veľmi dobré ak aj vaše osobné vzťahy sú hlbšie a pozná vaše osobitosti, temperament a charakter, ako aj ašpirácie a životnú situáciu.
Niekedy sú problémy prameniace zo stresu, zlých vzťahov, alebo emočného rozpoloženia skryté za nechuť do jedla, alebo úniky, nočné nájazdy na chladničku, neprimerané pôžitkárstvo.

Individuálna vhodnosť

To že je niečo dobré pre všetkých, ešte neznamená, že určite aj pre mňa. Hlavne dnes, keď je stále viac rôznych alergií, intolerancií a podobne. Pri tak citlivej a intímnej otázke, akou je stravovanie musíme určite brať do úvahy individuálne potreby a predispozície.

Povedzme, že podľa tabuľky potrebujete toľko a toľko bielkovín, s takou dávkou tuku. Máme tu pre vás skvelé jedlo, ktoré je ideálne pre všetkých vo vašej váhovej kategórií. Každá plodina má ale aj subtílnejšie vlastnosti a pôsobenie.

Povedzme, že takéto jedlo bude skvelo fungovať pre mnoho ľudí, ale v skutočnosti jeho zložky podporujú endotermické reakcie, teda ochladzujú telo. Niekto môže mať v sebe už prirodzene tento sklon, a teda nie je vhodné ho ešte viac umocňovať. Pri tom ale môže dosiahnuť rovnaký kalorický príjem pomocou pokrmu, ktorý má odlišné vlastnosti a vyvoláva povedzme exotermické reakcie a telo teda ohrieva.

Toto bol len stručný príklad, ale potraviny môžu mať aj rôzne psychologické účinky a alebo iné aspekty, ktoré pre väčšinu ľudí nemusia byť markantné.

Taktiež ak sa niekto z etických dôvodov rozhodol byť povedzme vegán, neodporučíme mu ryby ako zdroj omega 3 a 6 mastných kyselín, a vajcia ako zdroj bielkovín, ale musíme mu nájsť inú vhodnejšiu alternatívu.

Príkladov je nekonečné množstvo, a ide teda o to, aby voľba nebola len štandard, ktorý sa bežne používa, ale to čo je najvhodnejšie v konkrétnom prípade. Dokonca aj to sa môže u toho istého človeka za života zmeniť.

Špecifické účinky a mikronutrienty

Ak chceme teda určitú situáciu zmeniť, či už ide o zlepšenie kondície, zdravotného stavu, zmenu hmotnosti či psychický balans, je dôležité uvedomovať si špecifické účinky a siahať po efektívnych nástrojoch. Zvolený postup teda musí mať určitú priehľadnú logiku.

Samozrejme sme živé bytosti a v podstate individuálna reakcia je vždy experimentom, pri ktorom sa môže niečo neočakávané udiať, ale tiež by sme pred zavedením postupu od neho niečo mali očakávať. Pokým mi daný postup nie je jasný, nerozumiem mu v uspokojivej miere, a neviem sa s ním stotožniť, možno si ho nemusím vybrať.

Ak mi chýba určitý minerál, stopový prvok, vitamín alebo iná látka, a mal by som ho doplniť, mal by som vedieť aj ako pôsobí jeho nadmerná dávka (ak je taká), alebo ako napomôcť jeho vstrebávaniu, či aké vedľajšie účinky môžem očakávať pri jeho užívaní.

Vždy by som mal dostať odpoveď do tej miery kam siahajú moje otázky. Tiež chcem vedieť aké je prípadné riziko, alebo výhoda, a prečo je to vhodné konkrétne pre mňa. A hlavne prečo je tento spôsob lepší práve pre mňa, nie všeobecne, ako iné možnosti.

Dlhodobá udržateľnosť

V živote môžeme mať krátkodobé aj dlhodobé ciele. Je dôležité aby ste hľadali riešenie, ktoré pre vás nebude fungovať len krátkodobo pri plnení aktuálneho cieľa (uzdravenie, zmena hmotnosti, navýšenie výkonnosti) ale pri zohľadnení tohoto cieľa vám ponúkne stratégiu ktorá je pre vás vhodná ideálne po zvyšok života.

Jedálniček ktorý vám pomôže zhodiť 20kg za dva mesiace je skvelá vec, otázka je či je nastavený tak aby na pozadí rýchleho zisku nebola strata v dlhodobejšom meradle. Pri rýchlom napĺňaní cieľa sa môže stať, že je stratégia dlhodobo neudržateľná, napríklad preto, že procesy prinesú túžený účinok, ale majú svoju cenu napríklad vo vyčerpaní zásob určitých minerálov.

Stálo by to za to povedzme schudnúť extrémne rýchlo, ale za cenu odvápnenia kostí, alebo zníženia hladiny horčíka a nervových problémov. Ja si myslím, že nie. Preto radšej nájdite cestu, ktorá je účinná, ale je ju možné udržiavať dlhodobo a nevytvorí vám zakrátko nový akútny problém.

Ekonomická dostupnosť

Aj vy ste už určite stretli človeka, ktorý by dokázal vyriešiť všetky vaše problémy, a hneď vám k tomu ponúkol aj suplementy, a to celé iba za 299€ mesačne. Trochu som možno prestrelil tú cenu, ale možno aj nie. Segment výživových doplnkov ale aj plodín v kvalite BIO, či DEMETER pomerne rýchlo rastie.

Z psychologického hľadiska je pre ľudí jednoduchšie akceptovať fyzický produkt, hoci s nadsadenou cenou, v ktorej je skrytá cena za konzultáciu, ako konzultáciu samotnú. Zároveň ich to odbremeňuje od vlastnej snahy hľadať riešenie pre nich na mieru, lebo je tu jedno hotové. Pomoc by mala byť pred profitom, a tak si dajte na zaručené zázračné recepty a predaj produktov za každú cenu pozor.

Tu ale chcem dodať, že aj človek pracujúci pre určitú spoločnosť, vám môže vedieť poskytnúť veľmi hodnotné informácie a rady. Odlíšite to tak, že s vami bude ochotný hľadať alternatívu ktorú by ste si mohli dovoliť, alebo odporučiť vám niečo, mimo ponuky svojich produktov.

K mnohým produktom na trhu existujú omnoho lacnejšie podobné produkty, len majú možno iný predajný model, ale porovnateľný efekt a kvalitu.

Sú ale aj produkty ktoré sú unikátne, či už zložením, receptúrou alebo aj kvalitou a z toho plynie ich cena, a ak vás lákajú, pokojne po nich siahnite. Niekedy si ich ale nemusíte kupovať, ale môžete vypestovať doma, či nazbierať v lese. Dôležité je aby výsledný efekt bol na nezaplatenie.

Komplexný pohľad na situáciu

Celostná medicína je to keď berieme do úvahy širšie súvislosti života. Strava, prostredie, vnútorné nastavenie a psychika, vzťahy, negatívne faktory, to všetko na nás vplýva.

Výživový poradca by ma mal vidieť ako celistvého človeka, nie len bio-stroj páliaci kalórie, ale ako celý reťazec príčin, dôsledkov a súvislostí, na rôznych úrovniach. Schopnosť zhodnotiť celkový stav, stav jednotlivých orgánov, a ich vzťahy navzájom, je kľúčová k celkovému uzdraveniu či upraveniu stavu.

Napríklad nadváha môže mať celý rad príčin, od zvoleného stravovania inak zdravého jedinca, cez hormonálnu nerovnováhu, zlyhanie určitého orgánu, psychosomatiku, genetiku alebo ich kombinácie. Podobne je na tom aj chronická únava, problémy s pokožkou, bolesti hlavy a iné.

Správne odhalenie, diagnostika príčiny a zameranie sa na jej odstránenie je kľúčom. Fitness plán ktorý skvele funguje pre zdravých ľudí vám pri problémoch so štítnou žľazou možno až tak nepomôže. Môžete mesiace skúšať rôzne kúry, pokým zistíte, že máte kontaminovanú vodu v studni a tá je zdrojom ťažkostí.

Schopnosť komplexne analyzovať potencionálne príčiny a určiť z nich tú rozhodujúcu, je veľmi vzácna, vyžaduje si značnú mieru medicínskeho vzdelania, detektívnych schopností a sedliackeho rozumu. Preto aj ja vždy sledujem človeka ako osobnosť, a jeho komplexný potenciál a všeobecný prehľad.

Zhrňme si to na záver

Pri výbere poradcu v oblasti stravovania sledujem týchto jeho 7 schopností, ktoré by ma mali viesť pri určení kvality odporúčaní ktoré dostanem

  • Určenie mojich potrieb čo sa týka makronutrientov (bielkoviny, tuky, sacharidy)
  • Určenie správneho načasovania podľa môjho režimu, aktivity a potrieb
  • Schopnosť vyhovieť a ulahodiť mojej chuti a preferenciám
  • Schopnosť čo najlepšie individualizovať riešenie podľa mojich potrieb
  • Schopnosť mi pre dostatočnú mieru môjho pochopenia vysvetliť celý proces a optimálny stav ktorý sa snažíme dosiahnuť
  • Schopnosť prispôsobiť riešenie mojím fiannčným možnostiam a lokálnym a prírodným zdrojom
  • Schopnosť posudzovať súvislosti, vidieť aj iné rozhodujúce faktory ako stravu a vytvoriť komplexný obraz o zdravotnom stave
  • Nastaviť veci tak aby tam bola dlhodobá vízia a zámer

Verím, že vám tento prehľad pomohol, a ak budete najbližšie hľadať radu či pomoc, vyhľadáte človeka ktorý vám bude schopný naozaj pomôcť naplniť váš zámer.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů